tisdag 6 oktober 2015

Höstens favoriter - Jalle & Blondie

Nu ska jag tipsa om två bra böcker som jag sträckläst efter varandra. Den första en fiktiv historia Född på en söndag (även om en viss figur har drag av författarens morfar) och den andra, Blondie, en sann historia baserad på författaren Birgittas liv.
Två helt olika böcker, men vill man hitta något gemensamt, så är det barns utsatthet och hur uppväxten kan påverka upp i vuxen ålder.

I Född på en söndag får man följa Jalle parallellt i barndomen och i vuxen ålder. Jalle är en liten kille, med en operasångerska till mamma, som inte orkar med att ha barn. Han har ändå turen att ha andra vuxna omkring sig som bryr sig om honom och han växer upp till en driven varumärkeskonsult, om än präglad av mammans nyckfullhet. 
Med PeKå på Bokmässan
i Göteborg
Man kan inte låta bli att tycka om Jalle, och som född på 60-talet känner jag igen mig i mycket. Jag har läst Tintin, tippat på Stoke (om de inte spelade mot Liverpool vill säga) och skakats av 70-talets största händelse, när Ronnie Pettersson förolyckades.

Jag älskar tjocka böcker och det här är en sådan, men lättläst! Författaren PeKå Englund är en fantastisk berättare och behärskar konsten att växla mellan komik och tragik. Vem är lyckligare än jag att en uppföljare är på väg?
Blondie är flickan som växer upp i ett fattigt hem och blir våldtagen som 10-åring, vilket ger grogrund för ett liv som narkoman, bedragerska och prostituerad – innan hon äntligen får tillräckligt med stöd för att ta sig ur det.
Åh, underbara, varma Birgitta. Jag är så glad att hon blev författare istället! Jag ser fram emot att läsa mer av henne.
Birgitta Backlund (t.v.), jag och Carina Ainsley
(skriver om Nepal, men har inte hunnit läsa än
Och så var det dryckestips: Till Född på en söndag passar en back engelskt öl – helst från ett mikrobryggeri i Stoke eller Örebro – och till Blondie ska det nog vara riktigt starkt, svart kaffe.

Alternativt går något lättdrucket till båda böckerna, som en Chianti (och gärna några bitar saltlakrits förstås).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar